Kundservice

Välkommen till kundservice! Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om ditt boende. Det gäller både för dig som redan bor hos oss och för dig som söker bostad. Se också våra praktiska guider som visar allt ifrån hur du tar hand om lägenheten på bästa sätt till hur du kan åtgärda enklare fel hemma. 

portrait-ph

Frågor och svar

I vårt kundforum svarar vi på frågor om ditt boende och vad som gäller för dig som söker bostad. Gå till kundforum>>

Serviceanmälan – för dig som bor hos oss

Vill du anmäla ett fel i din lägenhet? Logga in på Mina Sidor för att anmäla ditt ärende. Här kan du även ställa frågor om din hyra, skicka in en uppsägning eller ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand. Gå till serviceanmälan>>

Våra vanligaste frågor

Mitt konto har låst sig

Om du har försökt att logga in med fel lösenord fler än tre gånger låser sig ditt konto. Vänta då i tio minuter och prova att logga in igen. Kontakta oss här för upplåsning av kontot om det fortfarande är låst efter tio minuter.

Grilla - vad gäller?

För allas trevnad och säkerhet är det inte tillåtet att grilla med kol-, gas- eller engångsgrill på balkongen eller uteplatsen. Vi hänvisar istället till den gemensamma gården i området. Tänk alltid på säkerheten först, håll avstånd till byggnader/brandfarliga objekt och lämna aldrig grillen utan bevakning.

Skapa konto som hyresgäst

Som hyresgäst krävs ett kontraktsnummer för att kunna skapa ett konto på Mina sidor. Kontraktsnumret hittar du på din hyresavi eller på ditt kontrakt. Får du ett felmeddelande vid inloggningen om att ditt personnummer inte finns registrerat så har du inte skapat något konto och behöver först göra det. Du kan skapa ett konto samma dag som ditt kontrakt börjar gälla. När du loggar in på kontot, var noga med att skriva personnumret och lösenordet rätt. 

Hitta ditt kontraktsnummer

Ditt kontraktsnummer består av 14 siffror och finns på din hyresavi och på ditt hyreskontrakt. Kontraktsnumret behöver du bland annat uppge när du skapar ett konto på Mina sidor. Du kan skapa ett konto tidigast det datum då ditt kontrakt börjar gälla.

När ska hyran betalas?

Hyran ska betalas i förskott varje månad. Förfallodagen är alltid den sista vardagen före den månad som hyran avser. Tänk på att göra rätt prioriteringar vid akuta ekonomiska situationer - betala alltid hyran i första hand.

Betala hyran med autogiro

Autogiro är ett enkelt och smart sätt att betala sina räkningar på. Det är kostnadsfritt och innebär att pengarna för hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. Alla våra hyresgäster har möjlighet att betala hyran via autogiro. Du startar autogiro genom att skicka in en blankett för medgivande till oss eller aktivera det genom digital signering nedan. Ditt medgivande gäller till dess att du säger upp det hos din bank, eller tills ditt hyresavtal upphör. Mer information om autogiro hittar du på Mina sidor. 

Aktivera autogiro
Blankett autogiro

E-faktura

Vi kan även erbjuda e-faktura som, förutom att det är enkelt och säkert, även är ett miljövänligt alternativ. Du slipper fylla i OCR-nummer och andra uppgifter som redan är ifyllda och bidrar samtidigt till en minskad pappersförbrukning. Du anmäler dig via din internetbank. Där finns även en demo som förklarar hur automatisk e-faktura fungerar. Tänk på att om du vill betala med e-faktura måste du kontakta banken och meddela att du inte längre önskar autogiro. Har du p-plats eller garage som kommer på separat avi och inte aviseras tillsammans med bostadshyran behöver även dessa registreras för e-faktura.

Lägenhetsbyte

Om du vill byta lägenhet hos oss så söker du som vanligt bland våra lediga lägenheter. Generellt gäller att du ska ha bott i din lägenhet i mer är 24 månader för att få förtur. Vill du och en annan hyresgäst göra ett direktbyte med varandra ska nedan bytesblankett fyllas i av båda parter och besiktning av lägenheterna kommer att ske.

Blankett lägenhetsbyte
Bilaga blankett lägenhetsbyte

Hyra ut i andra hand

Vid godtagbara skäl har du som hyresgäst möjlighet att ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand. Sådana skäl kan exempelvis vara att du ska vistas utomlands på grund av arbete eller studier, eller att du vill pröva att bo tillsammans med din partner. Kom ihåg att det är du som står på förstahandskontraktet som bär ansvaret för det som händer och sker i lägenheten.

Vad innebär olovlig andrahandsuthyrning?

Vi på Willhem vill att så många som möjligt ska kunna få ett förstahandskontrakt och bo tryggt hos oss. Men idag, när bostadsbristen är stor, ser vi tyvärr att andrahandsuthyrningen av lägenheter ökar. Det leder bland annat till att det blir allt färre förstahandskontrakt tillgängliga för den som söker bostad. En andrahandsuthyrning kräver alltid ett godkännande från oss som hyresvärd. Om du inte har ett tillstånd från oss är uthyrningen olovlig, vilket kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.

Om fler ska kunna bo tryggt behöver vi alla hjälpas åt, så tveka inte att kontakta oss om du har frågor!

Läs mer 

Viktigt att känna till om andrahandsuthyrning
Blankett andrahandsuthyrning
 
Information från Hyresnämnden 

Uppsägning av lägenhetskontrakt

Uppsägning ska ske skriftligen senast vid det månadsskifte som infaller tre månader före önskad avflyttning. Om du exempelvis vill flytta den 1 oktober måste uppsägningen vara hos oss senast den 30 juni. En uppsägning ska alltid ske skriftligt. Du kan antingen komma in på områdeskontoret, skriva ett brev eller skapa en serviceanmälan (välj mitt kontrakt och sedan uppsägning) på Mina sidor. Uppsägningsblanketten ska alltid undertecknas och bifogas för att din uppsägning ska gälla. Du kan också ta en kopia på ditt hyreskontrakt och där fylla i din uppsägning. Tydlig kopia på giltig legitimation ska bifogas. Kommer du in till områdeskontoret räcker det att du tar med dig din id-handling.

Blankett för uppsägning 

Guider