Kundservice

Välkommen till kundservice! Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om ditt boende. Det gäller både för dig som redan bor hos oss och för dig som söker bostad. Se också våra praktiska guider som visar allt ifrån hur du tar hand om lägenheten på bästa sätt till hur du kan åtgärda enklare fel hemma. 

portrait-ph

Frågor och svar

I vårt kundforum svarar vi på frågor om ditt boende och vad som gäller för dig som söker bostad. Frågor och svar

Serviceanmälan – för dig som bor hos oss

Vill du anmäla ett fel i din lägenhet? Logga in på Mina Sidor för att anmäla ditt ärende. Här kan du även ställa frågor om din hyra, skicka in en uppsägning eller ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand. Gå till serviceanmälan

Våra vanligaste frågor

Mitt konto har låst sig

Om du har försökt att logga in med fel lösenord fler än tre gånger låser sig ditt konto. Vänta då i tio minuter och prova att logga in igen. Kontakta oss här för upplåsning av kontot om det fortfarande är låst efter tio minuter.

Grilla - vad gäller?

För allas trevnad och säkerhet är det inte tillåtet att grilla med kol-, gas- eller engångsgrill på balkongen eller uteplatsen. Vi hänvisar istället till den gemensamma gården i området. Tänk alltid på säkerheten först, håll avstånd till byggnader/brandfarliga objekt och lämna aldrig grillen utan bevakning.

Skapa konto som hyresgäst

Som hyresgäst krävs ett kontraktsnummer för att kunna skapa ett konto på Mina sidor. Kontraktsnumret hittar du på din hyresavi eller på ditt kontrakt. Får du ett felmeddelande vid inloggningen om att ditt personnummer inte finns registrerat så har du inte skapat något konto och behöver först göra det. Du kan skapa ett konto samma dag som ditt kontrakt börjar gälla. När du loggar in på kontot, var noga med att skriva personnumret och lösenordet rätt. 

Hitta ditt kontraktsnummer

Ditt kontraktsnummer består av 14 siffror och finns på din hyresavi och på ditt hyreskontrakt. Kontraktsnumret behöver du bland annat uppge när du skapar ett konto på Mina sidor. Du kan skapa ett konto tidigast det datum då ditt kontrakt börjar gälla.

När ska hyran betalas?

Hyran ska betalas i förskott varje månad. Förfallodagen är alltid den sista vardagen före den månad som hyran avser. Tänk på att göra rätt prioriteringar vid akuta ekonomiska situationer - betala alltid hyran i första hand.

Betala hyran med autogiro

Autogiro är ett enkelt och smart sätt att betala sina räkningar på. Det är kostnadsfritt och innebär att pengarna för hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. Alla våra hyresgäster har möjlighet att betala hyran via autogiro. Du startar autogiro genom att skicka in en blankett för medgivande till oss eller aktivera det genom digital signering nedan. Ditt medgivande gäller till dess att du säger upp det hos din bank, eller tills ditt hyresavtal upphör. Mer information om autogiro hittar du på Mina sidor. 

Aktivera autogiro
Blankett autogiro

E-faktura

Vi kan även erbjuda e-faktura som, förutom att det är enkelt och säkert, även är ett miljövänligt alternativ. Du slipper fylla i OCR-nummer och andra uppgifter som redan är ifyllda och bidrar samtidigt till en minskad pappersförbrukning. Du anmäler dig via din internetbank. Där finns även en demo som förklarar hur automatisk e-faktura fungerar. Tänk på att om du vill betala med e-faktura måste du kontakta banken och meddela att du inte längre önskar autogiro. Har du p-plats eller garage som kommer på separat avi och inte aviseras tillsammans med bostadshyran behöver även dessa registreras för e-faktura.

Lägenhetsbyte

När livet förändras kan också ditt bostadsbehov förändras. Eftersom du bor i hyresrätt så har du möjlighet att byta din hyresrätt mot någon annans hyresrätt och på så vis få möjlighet till en större eller mindre lägenhet eller flytta till en annan plats. När du har hittat en person att byta lägenhet med hjälper vi till att genomföra bytet. Handläggningstiden är normalt 4–8 veckor från dagen en komplett ansökan har inkommit.

Vanliga frågor och svar
Blankett lägenhetsbyte
Bilaga vid kedjebyte

Hyra ut i andra hand

Vi vill att så många som möjligt ska kunna få ett förstahandskontrakt och bo tryggt hos oss. Men idag, när bostadsbristen är stor, ser vi att andrahandsuthyrningen av lägenheter ökar, något som kräver ett godkännande från oss som hyresvärd. Nedan hittar du svar på våra vanligaste frågor och vad som gäller om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand. Från det att du skickat in en komplett ansökan till oss får du besked inom 4 veckor.

Vanliga frågor och svar
Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning
Information från Hyresnämnden 

Uppsägning av lägenhetskontrakt

Här har vi samlat nyttig information för dig som önskar säga upp ditt lägenhetskontrakt. Uppsägning ska ske skriftligen senast vid det månadsskifte som infaller tre månader före önskad avflyttning. Om du exempelvis vill flytta den 1 oktober måste uppsägningen vara hos oss senast den 30 juni.

Du kan säga upp din lägenhet på följande sätt:
• Komma in på områdeskontoret
• Posta ifylld uppsägningsblankett
• Skapa en serviceanmälan på Mina sidor (välj ärendekategori ”Mitt kontrakt” och därefter ”Uppsägning”)

Tänk på att uppsägningsblanketten alltid ska undertecknas och laddas upp/scannas in när du säger upp din lägenhet via Mina sidor. Vi skickar alltid en uppsägningsbekräftelse när vi har mottagit din uppsägning.

Vanliga frågor och svar
Blankett för uppsägning

Guider