Kundservice

Välkommen till kundservice! Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om ditt boende. Det gäller både för dig som redan bor hos oss och för dig som söker bostad. Se också våra praktiska guider som visar allt ifrån hur du tar hand om lägenheten på bästa sätt till hur du kan åtgärda enklare fel hemma. 

portrait-ph

Kontakta oss för att anmäla ett ärende

Om du vill ställa en fråga eller anmäla problem kopplade till din bostad, så går det bra att göra det via någon av länkarna nedan.

Hyresgäster, klicka här.

Övriga besökare klicka här.

Våra vanligaste frågor

Inomhustemperatur - vad gäller?

Som hyresgäst har du alltid rätt att kräva en lägsta temperatur på 18 grader, men vi på Willhem har som mål att alla lägenheter ska hålla en temperatur på 20-21 grader inomhus. När du kontrollerar temperaturen, mät då mitt i rummet och en meter ovan golvet. Visar det sig att temperaturen ligger under 20 grader där gör du en serviceanmälan.

Några tips på hur du själv kan påverka värmen

  • Tänk på att aldrig täcka dina element med gardiner eller möbler. Luften måste kunna röra sig fritt för att värmen ska spridas till hela lägenheten. Annars finns det risk att elementet slås av innan rummet blivit varmt.
  • Kom ihåg att vädra din lägenhet snabbt och effektivt när det är kallt ute (max fem minuter). Annars finns det risk att inomhustemperaturen sänks.
  • Använd gärna fläkten/spiskåpan när du lagar mat, men tänk på att om dessa står på i onödan så dras värme ut ur lägenheten och ersätts med kall luft som kyler lägenheten.
  • Om du har synliga tilluftsventiler vid fönstret eller inne i lägenheten är det viktigt att rengöra dessa med jämna mellanrum. De får inte heller täppas till. Genom dessa ventiler kommer det in frisk luft som ger ett gott inomhusklimat och som sprider värmen i lägenheten.
  • Är elementet kallt nedtill men varmt upptill? Det är helt i sin ordning. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Ett kallt element behöver inte betyda att något är fel. När temperaturen i lägenheten når 20 grader eller mer ska elementen bli kalla. Det innebär att du kan uppleva att elementet känns kallt trots att lägenheten har rätt temperatur.

Skapa konto som hyresgäst

Som hyresgäst krävs ett kontraktsnummer för att kunna skapa ett konto på Mina sidor. Kontraktsnumret hittar du på din hyresavi eller på ditt kontrakt. Får du ett felmeddelande vid inloggningen om att ditt personnummer inte finns registrerat så har du inte skapat något konto och behöver först göra det. Du kan skapa ett konto samma dag som ditt kontrakt börjar gälla. När du loggar in på kontot, var noga med att skriva personnumret och lösenordet rätt. 

Hitta ditt kontraktsnummer

Ditt kontraktsnummer består av 14 siffror och finns på din hyresavi och på ditt hyreskontrakt. Kontraktsnumret behöver du bland annat uppge när du skapar ett konto på Mina sidor. Du kan skapa ett konto tidigast det datum då ditt kontrakt börjar gälla.

När ska hyran betalas?

Hyran ska betalas i förskott varje månad. Förfallodagen är alltid den sista vardagen före den månad som hyran avser. Tänk på att göra rätt prioriteringar vid akuta ekonomiska situationer - betala alltid hyran i första hand.

Betala hyran med autogiro

Autogiro är ett enkelt och smart sätt att betala sina räkningar på. Det är kostnadsfritt och innebär att pengarna för hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. Alla våra hyresgäster har möjlighet att betala hyran via autogiro. Du startar autogiro genom att skicka in en blankett för medgivande till oss. Ditt medgivande gäller till dess att du säger upp det hos din bank, eller tills ditt hyresavtal upphör. Mer information om autogiro hittar du på Mina sidor.

Blankett Autogiro

E-faktura

Vi kan även erbjuda e-faktura som, förutom att det är enkelt och säkert, även är ett miljövänligt alternativ. Du slipper fylla i OCR-nummer och andra uppgifter som redan är ifyllda och bidrar samtidigt till en minskad pappersförbrukning. Du anmäler dig via din internetbank. Där finns även en demo som förklarar hur automatisk e-faktura fungerar. Tänk på att om du vill betala med e-faktura måste du kontakta banken och meddela att du inte längre önskar autogiro. Har du p-plats eller garage som kommer på separat avi och inte aviseras tillsammans med bostadshyran behöver även dessa registreras för e-faktura.

Lägenhetsbyte

Om du vill byta lägenhet hos oss så söker du som vanligt bland våra lediga lägenheter. Generellt gäller att du ska ha bott i din lägenhet i mer är 24 månader för att få förtur. Vill du och en annan hyresgäst göra ett direktbyte med varandra ska nedan bytesblankett fyllas i av båda parter och besiktning av lägenheterna kommer att ske.

Blankett lägenhetsbyte
Bilaga blankett lägenhetsbyte

Hyra ut i andra hand

Du som hyresgäst har möjlighet att ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand. Läs mer om vad som gäller via länkarna nedan. Glöm inte att det är du som står på förstahandskontraktet som bär ansvaret för det som händer och sker i lägenheten.

Viktigt att känna till om andrahandsuthyrning
Blankett andrahandsuthyrning
 
Information från Hyresnämnden

Uppsägning av lägenhetskontrakt

Uppsägning ska ske skriftligen senast vid det månadsskifte som infaller tre månader före önskad avflyttning. Om du t ex vill flytta den 1 oktober måste uppsägningen vara hos oss senast den 30 juni. En uppsägning ska alltid ske skriftligt. Du kan antingen komma in på områdeskontoret eller skriva ett brev där det tydligt framgår adress, lägenhetsnummer och från vilken månad du vill säga upp lägenheten. Uppsägningen ska undertecknas för att gälla. Du kan också ta en kopia på ditt hyreskontrakt och där fylla i din uppsägning. Vidimerad kopia på giltig legitimation ska bifogas. Kommer du in till kontoret räcker det att du tar med dig din legitimation.

Blankett för uppsägning

Guider